Norveç'e iltica etmek-3


Kaldığımız yerden devam edelim “Norveç’e iltica” sürecini anlatmaya.

UDI, yani Norveç’in göçmenlik ofisinden ilticanızın kabulüne dair cevap alırsanız ki buna “pozitif cevap almak” deniyor pratikte, şanslısınız. Bu aşamadan sonra bir dizi işlem yapmak zorunda kalıyorsunuz, ama hepsi tatlı bir heyecan olarak aklınızda kalıyor. Cevap almadan önceki gibi stresli olmuyorsunuz kesinlikle. Zira artık, “geri gönderilme” gibi bir endişeniz yok.

Nerede Yaşamak İstersiniz?

Ne diyorduk? Pozitif cevap aldınız… Bu cevaptan sonra sizi, kaldığınız kampın görevlileri “Kommune toplantısı” dedikleri bir toplantıya çağırıyorlar ve size bundan sonraki süreçle ilgili bilgi veriyorlar. Toplantıda, size Norveç’in neresinde yaşamak istediğinizi soruyorlar; istediğiniz yeri söyleyebilirsiniz; Oslo, Bergen, Trondheim ve diğerleri…

Cevabınız sisteme giriliyor ve adına IMDI denilen, kabul almış mültecileri belediyeye yerleştirmekle görevli kurum, sizi belediyeye yerleştiriyor. IMDI, UDI’den sonra kısa bir süre için muhatap olacağınız kurum. IMDI’nin sorumluluğu, sizi bir belediyeye yerleştirene kadar devam ediyor. Bu belediye, sizin toplantıda tercih ettiğiniz belediye de olabilir, tamamen isteğiniz dışı bir belediye de. Yani siz güneydeki Bergen’i tercih ettiniz diyelim, IMDI sizi kuzeydeki Tromsø’ya da gönderebilir, çok küçük bir kasabaya da. Buradaki kritik nokta, yerleştirileceğiniz belediyenin müsaitlik durumu. Böyle bir riski almamak için sizin daha önceden ipleri elinize almanız gerekiyor. Nasıl mı ? Şöyle;

Evi Kendiniz Bulmanız Yararınıza...

Bu belediye toplantısına gitmeden önce, yani UDI’den iltica cevabınızı alır almaz, hemen nerede yaşayacağınızı tercih etmeniz gerekiyor. Daha sonra, diyelim ki Bergen Belediyesi’ni (Kommune deniyor Norveç’te) seçtiniz. Hemen Bergen’den ev bulmak zorundasınız. Ev sahibiyle imzasız bir kira kontratı düzenlemelisiniz. Bu kontratı da, kampınızla yapacağınız “Belediye toplantısına” götürmelisiniz. Bu durumda, istemediğiniz bir yere yerleştirilme ihtimaliniz hayli düşüyor, ama kesinlikle ortadan kalkmıyor. IMDI’nin sizi bir belediyeye yerleştirme durumunda ise, taşınmak için ev bulunmasını beklemek zorundasınız. Ki bu süreç bir buçuk yılı alan aileler gördüm. Yani 3 haftada da taşınabilirsiniz 1 yılda da…

Belediye Danışman Veriyor


Taşınma işlemlerinizin ardından, gittiğiniz yerdeki belediyeden size danışman atanıyor. Bu danışman sizin yasal işlemlerinizi takip ediyor; kira, başvurular, finansal işlemler gibi. Bu arada adına Introduction Process denilen, entegrasyon süreci başlıyor.

2 yıllık entegrasyon süreci başlıyor

Norveç, kabul alan mültecileri çok sağlam bir hazırlık süreciyle hayata hazırlıyor. Bu iki yıllık süreçte, Norveç'te "çöp atmanın" kurallarından sosyal hayata, oradan da Norveç politikasına kadar birçok şey anlatılıyor. Süreç anlatmakla sınırlı değil. Örneğin, hafta içi devam eden dil kursunuzun bir gününü şehir gezileri ve etkinlikler oluşturuyor. Entegrasyon süreci başlamadan da belediyeden finansal yardım alamıyorsunuz. Bu programın en önemli noktası aslında dil eğitimi, çünkü bu 2 yıllık süre içerisinde 600 saat dil kursu alıyorsunuz.

Bu 2 yıllık sürede, kişi başı ortalama 12.500 kron gibi bir para alıyor. Evliyseniz aynı rakam eşinize de veriliyor. Ama evliyseniz ve eşiniz, doğum izni gibi, izindeyse, ona Belediyeden para verilmiyor. Bunun yerine, adına NAV denilen, sosyal yardımlaşma kurumu size geçiminizi sağlayacak miktarda destek sağlıyor.

En son yardım alınması gereken kurum:NAV

Burada NAV'ın yardımlarını istismar etmemek gerekiyor, çünkü sürekli "Ben geçinemiyorum" deyip NAV'dan yardım alırsanız, 3 yıllık size verilen oturum sonunda sorun yaşarsınız. Ne demek bu? 3 Yıllık oturumun ardından, 4 yıllık süresiz oturum alma hakkınız var vatandaş olana kadar. Ama sürekli sosyal yardımdan para alan bir geçmişiniz varsa, süresiz oturum hakkınızı kaybedebiliyorsunuz. Hayatınızı yoluna koyana kadar yardım almannızda bir sorun yok elbette.

İltica süreci genel olarak böyle ama aklınıza takılan herhangi bir soruyu yorum olarak yazabilirsiniz. Yardımcı olmaya çalışırım.




İltica psikolojisi ve ülkenize giriş yasağı ne demek?

Yorumlar

  1. Çok yararlı bir yazı,emeğinize sağlık.Fakat şöyle bir sorum olacak.Ben evli ve 2 çocuk babasıyım.İltica için yeterli siyasi sebeplerim var.İlk önce Tek başıma gitsem (ret alınması durumunda çocuklar sorun yaşamaması için) oturum aldığım takdirde ailemi de yanıma getirme şansım varmı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar. Evet, ilticanız kabul olursa yani oturum alırsanız, aile birleşiminden çocuklarınızı ve eşinizi getirtebiliyorsunuz (18 yaş altı olanlar) Ancak bu uzun bir süreç.

      Sil
    2. Ortslama ne kadsr uzun süre

      Sil
  2. Merhaba. Üniversiteden yeni mezun oldum. Çesitli nedenlerden dolayı yaklasik 3 yildir iltica etmeyi dusunuyorum. Size 2 sorum olacaktı .
    1. Finansal olarak herhangi bir desteğim yok yani param yok, bu durum bi sorun teşkil eder mi ?
    2. Kuzenim şu anda norveç algard da yasıyor. Norvec vatandaşı bir kadınla evli 1 cocugu var. Bu durumda iltica yerine kuzenimin bana is bulması yani tabiri caizse kefil olmasi durumunda norveçe alınır mıyım? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba. Üniversiteden yeni mezun oldum. Çesitli nedenlerden dolayı yaklasik 3 yildir iltica etmeyi dusunuyorum. Size 2 sorum olacaktı .
    1. Finansal olarak herhangi bir desteğim yok yani param yok, bu durum bi sorun teşkil eder mi ?
    2. Kuzenim şu anda norveç algard da yasıyor. Norvec vatandaşı bir kadınla evli 1 cocugu var. Bu durumda iltica yerine kuzenimin bana is bulması yani tabiri caizse kefil olmasi durumunda norveçe alınır mıyım? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      İltica için Norveç sınırları içerisinde olmanız gerekiyor nasıl geldiğinizden bağımsız. Paranız olmasına gerek yok, önemli olan Norveç'e gelebilmek.
      Kuzeninizin size iş bulması daha makul bir seçenek, süreç çok daha kolay ilerleyebilir bu şekilde. Böyle bir durumda iş teklifi alırsanız, işveren vize işlemlerinde size yardımcı olacaktır.

      Sil
  4. Çok güzel bir anlatım olmuş teşekkürler.Türkiye de yaşanılaçakı kalmadı

    YanıtlaSil
  5. Merhaba bende 1999 yilinda iltica ettim. tum bu surecler gectim yasadim. ilk bir yil cevab gelmedi ikinci yila girerken negatif geldi.o zanlari turklere oturum vermiyorlardi 6- 7 ay kamlarda yasadim dahha sonra norvecli bir bayanla evlendim oturumu o şekilde aldim. bende bu olaylari yasadim yasadigim bu olylari bir ani olarak blogumda 2013 yazmisdim merak eden olursa linki buraya birakiyom

    https://seyhatlerim-anilarim.blogspot.com/2013/05/norvecdeki-anilarim-ve-hatiralarim.html?m=0

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mehmet bey selamlar. 21 yaşındayım ve Norveç'e iltica etmek istiyorum, bazı konularda fikir almak isterim mail yoluyla iletişime geçebilir miyiz ?

      Sil
  6. Yaziniz iini çok teşekkür ederim. 2 arkadaşım ile Rusya nikel den kirkenese gitmeyi düşünüyoruz. Siyasi iltica yapmak istiyoruz. Fazla kanitimiz yok ruaya bırakırmi bizi gecmek icin norvece bide Norveçte Norveç ile evli bir arkadaşım var onun nasil bir yardimi olabilir oturma izni almam icin bu sürecte ( mahkeme ye çağrılma kagidi var ama resmiyette bir şey görünmüyor. Kabul olur mu bu belge ile ) çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Merhabalar Norvec hep hayalimdeki ülke yaşam sartları ve ikliminden dolayı hep yaşamak istediğim yerdir ben 45 yaşındayım evliyim 2 çoçuğum var fotoğrafcı dükanım var fotoğrafcıyım 11 yaşından itibaren iş hayatına başladım hep fotoğrafcılık yaptım 1985 ten buyana siyah beyaz karanlık oda ile başladım ve şuan sektör muhtesem ilerledi fazla detaya girmiyim . çalışma yaşımdan okumadım farkedilmiştir ama esnaflık lık hayatımda çok şey öğrendim
    1 tane vukaatım yoktur referanslarım çoktur vs iyi bir insanımdır dünyada iyiler ve kötüler vardır ben iyiyim lerdenim böle kısaca anlattım kendimi (. norvec yaşamak isterdim iş verirlerse her iş gelir elimden böle bir teklif gelse gelip çalışırım saygılar )

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Norveç'e iltica etmek -1

Norveç'e iltica etmek-2